Ett kommunalt vårdnadsbidrag -
några kan välja, alla får betala
Jag är tveksam till ett
kommunalt vårdnadsbidrag, eftersom det inte är tänkt för alla familjer (t ex
ensamstående) utan som en ”valfrihet” bara för dem som har råd. Införandet av denna
form av vårdnadsbidrag tar resurser och försämrar därmed kvaliteten på
förskolorna i kommunen. Barn som gått i förskolan har dokumenterat bättre
resultat i skolan, medan det nu aktuella bidraget saknar kvalitetsambitioner.
Här är några skäl för detta:
Vårdnadsbidraget - en ”valfrihet” för dem som har råd.
Det har åter blivit aktuellt
med en diskussion kring detta, denna gång i en kommunal form. Det sägs, att en
majoritet av svenska folket tycker det verkar vara en bra idé med
vårdnadsbidrag.
Sifos frågade i april förra året: ”Anser du att samhället ska göra det
ekonomiskt möjligt för föräldrarna att få vara hemma med sina barn tills de är
fyra år?” Många svarade JA.
Detta kan dock lika gärna
eller hellre tolkas som ett önskemål om utbyggd föräldraförsäkring plus
avgiftsfri förskola som ett ja till vårdnadsbidrag.
Skillnaden dem emellan är,
att vårdnadsbidraget för många inte gör det ekonomiskt möjligt att vara hemma
med sina barn, eftersom det bara skulle innebära 3000 kr/månad! Många - inte
minst ensamstående mammor och pappor - skulle ha minst sagt svårt att klara sig
på en sådan inkomst som vårdnadsbidraget skulle ge. När man talar om att vårdnadsbidrag som att öka valfriheten gäller det
alltså inte för alla barn eller alla familjer.
Däremot skulle en förlängd
föräldrapenning ge ett rejält ekonomiskt stöd i samma storleksordning som
sjukersättningen och därmed en möjlighet för ”Mer tid för barnen”.
Vårdnadsbidragets kostnader försämrar kvaliteten på
förskolorna i kommunen.
Det nu aktuella
förslaget till kommunala vårdnadsbidrag kommer för barnomsorgen att medföra
färre anställda och att den indirekt får betala vårdnadsbidraget för de få som har råd.
Vårdnadsbidraget ska
finansieras av kommunerna utan några extra tillskott. Om man utgår från att
alliansen inte vill att kommunerna ska höja skatten, måste vårdnadsbidraget
därmed finansieras inom kommunernas budget för barnomsorg. Alliansens förslag
till vårdnadsbidrag beräknas kosta 3 miljarder. För att spara den summan måste
antalet anställda minska med ca 7-9 000. Det ger kraftigt sänkt kvalitet genom
större barngrupper och lägre personaltäthet.
Moderaterna och kristdemokraterna har dessutom sagt nej till den tidigare
regeringens satsning på förskolan, som skulle leda till 6 000 fler anställda.
Med alliansen får vi alltså sammanlagt 15
000 färre anställda inom barnomsorgen.
Hur höjs kvaliteten då? Vad blev det av arbetslinjen?
Det är också så, att
kostnaden för ett kommunalt vårdnadsbidrag delvis betalas av kommuner som inte
har system med vårdnadsbidrag. De skattemedel som en arbetande förälder skulle
ha bidragit med till kommunkassan minskar om han/hon är hemma med barn. I bland
annat fallet Nacka innebär det - på grund av det kommunala
skatteutjämningssystemets konstruktion - att Nackas bidrag till andra kommuner
minskar. Effekten är att invånare i andra kommuner är med och betalar Nackas
kommunala vårdnadsbidrag.
En kvalitetsfråga: Barn som gått
i förskolan har dokumenterat bättre resultat i skolan.
Vårdnadsbidraget är
”valfrihet” på olika villkor. Förutom att det är uteslutet för ensamstående
föräldrar att stanna hemma för 3000 kr i månaden har dessutom förskolan
kvaliteter som är svåra att uppnå på andra sätt.
Det finns dokumenterade
skillnader, som visar att de barn som går i förskolan klarar sig bättre i
skolan och i yrkeslivet än de som inte gör det. Det visar flera undersökningar.
I Sverige är professor emeritus Bengt-Erik Anderssons forskning den mest kända,
men det finns även internationell forskning som visar detsamma: Färska resultat
från OECD:s PISA-undersökning (mäter bl a matematikkunskaper) bekräftar att barn som har gått i
förskolan klarar sig bättre än andra, även justerat för socioekonomiska
skillnader.
Det finns ett statistiskt
säkert samband mellan hur goda matematikkunskaper eleverna har i år 9 och om de
har gått i förskola eller ej. Då ska vi också komma ihåg att PISA-undersökningen gjordes på 15-åringar 2003, som började
i grundskolan i mitten på 90-talet. Det var innan förskolan fick en egen
läroplan. Effekten av förskolan är därför sannolikt större nu.
Förskolans verksamhet präglas av en pedagogik där lärande, omvårdnad, omsorg
och fostran bildar en helhet. Denna verksamhet hotas genom alliansens förslag
som kommer att ta pengar från förskolan. Detta är att svika barnen, särskilt de
barn som mer än andra behöver förskolans verksamhet för sin utveckling.
Föräldrarna uppskattar den nuvarande förskolan, som enligt Svenskt
kvalitetsindex ligger i topp av alla samhällets institutioner. Elever som har
gått i förskolan lär sig mer än andra elever. Dessa insikter måste prägla en
framsynt utbildningspolitik.
Det statligt bekostade vårdnadsbidraget dröjer, det nu
aktuella kommunala saknar kvalitetsambitioner.
Av utrymmesskäl diskuterar
jag inte det kommande statliga vårdnadsbidraget här. Inom allianspartierna
deklarerades före valet helt olika syn på vårdnadsbidrag: Folkpartiet var före
valet mot vårdnadsbidrag och kunde tänka sig det bara som ett komplement till
den samhälleliga barnomsorgen med villkor att man där når full behovstäckning,
kvaliteten garanteras med mer pedagogisk personal och att gruppstorlekarna
maximeras. Kd snarast vägrar att acceptera att förskolan har en egen läroplan
och erkänner bara närmast motvilligt att ”barnomsorgen
utanför hemmet” kan ha betydelse för barnens egen utveckling.
Med så olika
synsätt har det visat sig komplicerat
(och dyrt) att genomföra ett statligt bekostat vårdnadsbidrag (man utreder bl. a. barnomsorgspeng,
jämställdhetsbonus, vårdnadsbidrag, pedagogisk förskola, vilket kommer att ta
tid). Därför vill alliansen nu ändra på lagstiftningen för att för att
möjliggöra kommunala minivarianter av vårdnadsbidraget, där föräldrarna bildar
firma med ”affärsidé” att sköta det egna barnet!
En mer solidarisk lösning för
alla barn och alla familjer vore en förstärkt föräldraförsäkring till barnen är
minst tre år samt därefter en avgiftsfri förskola med kvalitetskrav!
Wilhelm Brüggemann
Safe-medlem i
Nässjö